humoren må få leve

VG har i dag en sak om NAV-direktøren i Troms, Stein Rudaa, der vedkommende beskyldes for ondsinnet vitsing i en intern e-post. I mine øyne er det personen som gjorde e-posten ekstern, samt kritikerne av Rudaa, som opptrer ondsinnet. At Arthur Arntzen er en av de som uttaler seg negativt, synes jeg er en god vits. Han har selv harselert over en revykarakter som fremstilles som fordrukken og arbeidssky, og som endog gikk på trygd om jeg ikke husker feil – til stor glede for meg og de fleste, vil jeg tro. Og hva med karakteren Lars, Olufs sønn, som fremstår med noe svekkede sjelsevner? Er det noen som har karakterisert dette som ondsinnet humor overfor ressurssvake mennesker?

Selvfølgelig er det beklagelig om noen føler seg tråkket på av en vits jeg vil karakterisere som god internhumor i en arbeidshverdag. For alt jeg vet, og for de fleste som leser dagens VG vil jeg anta, kan Rudaa være en person som sprer humør og glede blant sine undersåtter – en NAV’s egen Oluf. Og for alt jeg vet, ville ikke dette blitt noen sak om Rudaa selv hadde vært nordlending. Da hadde man kanskje puttet det i kategorien god, nordnorsk humor?

Det eneste ondskapsfulle jeg ser her, er at en i staben har benyttet VG, som velvillig stiller opp når noen skal henges ut, for å sverte sin sjef. Hvilke motiver som måtte ligge bak, vil jeg ikke bruke tid til å spekulere på. Det jeg skulle ønske, var at vi ikke var så utrolig hårsåre. Humor og galgenhumor, dårlig eller god humor, er en viktig del av livet. Og jeg skulle ønske at intern humor kunne forbli intern humor. Om den ble oppfattet som for drøy, burde man ta dette opp internt. Ikke spre det man selv oppfatter som sårende for mange, og på den måten gjøre vondt verre. Hva sier det om vedkommende person?

2 responses to this post.

  1. Posted by Lavina on februar 10, 2010 at 6:42 PM

    Dagens overskift som fikk meg til å sette kaffen i vranghalsen i morges, var dette: NAV – sjef vitset om trygdede! Vitsen ble trykket i sin helhet, og ærligtalt det er sannelig noen som er hårsår, og som også buser ut med dette i media med engang! Det vitner om at vedkommende om han eller hun var ondskapsfull det vet jeg ikke, men skulle kanskje heller ha lest vitsen en gang til for å forstå poenget! Jeg er trygdet selv, og gapskrattet selv.. Stein Rudaa beskyldes nå for det ene og det andre, men en ting skal han ha. Han sprer glede!!!

    Ha en fin kveld, med eller uten vits!! Den var i grunnen veldig god, ha,ha…

    Svar

    • Hei Lavina.

      Tolker man vitser og parodier som personlige meningsytringer, vil humorsjangeren bli lemlestet. Man må ta det som presenteres for hva det faktisk er. Vi får le av det vi som kan, føre eller uføre, og så får andre gå en runde med seg selv.

      Takk for kommentar 🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

