«uten sukker»

Vi er blitt en tyngre nasjon. Andelen overvektige øker og våre helsemyndigheter roper ut et varsko. Sukkerforbruket – inntaket av karbohydrater – må ned. Vi må spise sunnere mat og redusere kaloriinntaket til et nivå som står i forhold til aktivitetsnivået og forbrenningen. Så hva gjør vi? Jo, vi kikker i butikkhyllene etter erstatninger for det vi ikke bør spise. Og ikke minst erstatninger for det barna ikke bør spise. Det er viktig å ta ansvar. Ta rådene på alvor. Og vi finner. Vi velger «light», «lavkarbo» og «sukkerfri». Det er bare et problem.

Sukkerfri er ikke alltid sukkerfri, selv om det står påtrykt varen med fete typer. Produsenten vil vi skal tro varen er sukkerfri fordi «sukkerfri» har blitt salgsfremmende, men produsenten vil nødig fjerne søtsmaken alle liker; søtt selger. Så hva er da løsningen? Jo, produsenten forsøker bevisst å føre oss kunder bak lyset. Og våre myndigheter gjør noe som er minst like spenstig, ved at de på en side bruker betydelige ressurser på å gi og spre gode, fedmemotvirkende ernæringsråd (bl.a. lavere sukkerinntak) og på den annen lar produsenter bedrive villedende «sukkerfri»-merking.

Det holder ikke at det finnes en varedeklarasjon med liten skrift på baksiden av en pastilleske med påtrykt «UTEN SUKKER» på forsiden. Den eneste grunnen til at produsenten skriver «UTEN SUKKER» på pakningen er at mange kunder da lures til å kjøpe kaloribomber de tror er kalorifattige varer. Det finnes flere eksempler på at varer merket «uten sukker» faktisk inneholder 97-98 gram (per 100 gram vare) karbohydrater! For de som sliter med å bli kvitt overvekt er det garantert ingen god løsning å spise noe som består av 97-98% karbohydrater.

7 responses to this post.

  1. Heia…

    Jeg er veldig bevisst nå hva jeg putter i munnen altså.. De sukkerfrie varene som legger seg over midjen… Her i huset har jeg bevisst fjernet pepsi max, lettprodukter…
    De sukkertøy som du viser bilde av hjalp meg når jeg slutta å røyke. Men oppdaget fort at spiser du mye av det får man vanvittig mye gass i tarmene!!! Nå spiser jeg ikke det heller, og vil jeg ha noe å kose meg med blir det en tallerken havregrøt med litt revet eple over. Hjelper for alt!!

    Svar

    • Hei Lavina!

      Det som irriterer meg er bevisst, villedende merking.
      Angående tarmgass fungerer vel den som en liten jetmotor når du er ute på dine trimturer. Aldri så galt…🙂

      Ha en fin aften!

      Magne.

      Svar

  2. Vi er en nasjon som til stadighet blir narret!🙂
    Man kan gå helt ned på bygdenivå.
    http://nunzio.nilssvihus.com/2011/03/18/nunzio-innovativ-plan-for-nye-gjerstad-stasjon/

    -Glenn

    Svar

    • Jøss! Er du på blogger’n igjen? Vel, får håpe det ikke er en narrestrek da🙂

      Magne.

      Svar

      • Hehe, måtte få ut litt opphopa steam!
        Det er nok en litt «sintere» utgave av Nunzio denne gangen.

        Okkesom, det blir nok ikke like mye blogging som før, men et lite drypp av og til, slumper nok.

        Den nye spesialsydde bloggportalen til Sjalle, er jo et eventyr når det gjelder brukervennlighet og hastighet. Selv om den bare er i oppstartsfasen, funker den allerede bedre enn alle andre portaler tilsammen. Slikt har jeg savnet. Da kan en bruke all energi på kreativitet og skaping, fremfor å krige mot et rævva teknisk system som de andre bloggportalene jeg har frekventert.

        Glenn

        Svar

  3. Hei til deg, og deg og nunz…! Hopper ikke over til bloghog du med da phalloides?

    Svar

    • Hei Luringen🙂

      Jeg kan ikke bare hoppe på alt som byr seg. Håper du har forståelse for det. Sliter litt med ene kneet også.
      Forøvrig har jeg vært veeeldig passiv blogger de siste 2-3 år. Om aktiviteten vil ta seg opp igjen får tiden vise.

      Ha en god vinter🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

