god bok

Torleif Lundqvist, lærer og foredragsholder, har skrevet boken Under overflaten. En meget innsiktsfull og god bok som bl.a. tar et oppgjør med hvordan vi påvirkes og påvirker i negativ retning, ofte grunnet ubevissthet og ubetenksomhet. Og den handler fremfor alt om bevisstgjøring og hvordan dette kan vendes i positiv retning. En bok jeg mener alle vil ha godt av å lese, både (småbarns-) foreldre, enslige, samlivspartnere, omsorgsarbeidere, pårørende, etterlatte, livsnytere, arbeidsgivere/-takere og ikke minst alle som av ulike grunner sliter med dårlig selvfølelse og dårlig selvbilde.

Det er sjelden jeg leser en bok om igjen, men denne skal repeteres. Det fordi den krever pauser til tid og ettertanke, og fordi den er oppbyggende og fungerer som fillerister og rengjører i den del av min indre verden som består av ubrukelige tanker, negativ innstilling og ubetenksom språkbruk og atferd overfor andre. En fillerister og rengjører i alt det som hindrer livlyst og glede i å få sjansen til å lyse opp veien, både for meg og andre. Det eneste som irriterer meg ved boken, er at jeg ikke fikk lest den allerede som ung.

Boken koster 450,- kroner og kan bestilles via mail: torleif@tl-kurs.no

12 responses to this post.

  1. Og jeg som aldri har hørt om ham? Vel, jeg leser nå om en annen form for påvirkning: om mafiaen

    Svar

  2. #1 Genese

    Jeg hadde heller ikke hørt om ham. Kona var på et fordrag han holdt om motivasjon, kommunikasjon, selvrealisering og relasjonsbygging. Hun skrøt av ham og hadde også kjøpt boken, og det er jeg glad for. Den bevisstgjør både om språk og enkeltmennesket som ressurs for seg og andre. Omgjør ord som egoisme, som hos oss har negativ klang, til egenomsorg for å kunne se verdien i og nødvendigheten av egenpleie, både for den enkelte og for omgivelsene. Lun humor gjør at man humrer litt også.

    Du får la deg bryte ned med mafiaen før påske og heller roe ned og bygge opp igjen med Lundqvist etterpå 🙂

    Svar

  3. Posted by Luringen on mars 23, 2007 at 9:03 PM

    Det høres ut som ei spennende bok om å være seg bevisst de valg, gjerninger og språk vi fører.

    Mulig jeg kjøper den, du fikk meg i alle fall nysgjerrig. Forsøke å finne litt mer informasjon om ham først, tenker jeg.

    En klok mann jeg kjenner kom en gang med denne påminnelsen, som jeg nå tar frem en gang i blant:

    «Vær til stede», sa han. Se på det du ser, lukt det du lukter, smak det du spiser. Og ta deg tid til å høre etter.

    Vi mennesker har så lett for å bli så effektive, vi ser forbi der vi er, lukter allerede på neste duft, smaker allerede desserten før hovedretten er ferdig – eller snakker den i hjel. Mens den andre snakker er vi allerede i full gang med å planlegge hva vi selv skal si…

    Svar

  4. #Luringen
    God kommentar. Vi er så opptatt av det som kommer, at vi mister det som er.

    Svar

  5. #3 Luringen

    Sitat: «Vi mennesker har så lett for å bli så effektive, vi ser forbi der vi er, lukter allerede på neste duft, smaker allerede desserten før hovedretten er ferdig – eller snakker den i hjel. Mens den andre snakker er vi allerede i full gang med å planlegge hva vi selv skal si…»

    Dette er mye sant, og det gjelder hovedsaklig 50% av befolkningen 🙂 Boka sier forøvrig at menn er overrepresentert når det gjelder å motta spesialundervisning i språk. Den sier også at kvinner sender ut tre ganger så mange signaler (les: snakker 3 X mer) som menn.

    Dette med bevissthet om positiv tankekraft og fokus behandles i boken. Jeg anbefaler sjelden og aldri bøker til «fremmede», men denne er et unntak. En bok å gå tilbake til, som derfor hører hjemme i bokhylla.

    Ha en god helg 🙂

    Svar

  6. #4 Genese

    Der ser du, dere kvinner assa! Her bryter du inn og svarer kommentarer på MIN blogg – makan.

    Men, jeg er en romslig kar. Så jeg takker for besøket og ønsker også deg en fin-fin helg 🙂

    Svar

  7. Posted by Luringen on mars 25, 2007 at 7:16 PM

    Men får du prosenter?

    😛

    he he!

    Svar

  8. #7 Luringen

    Nei, phalloides er en vaskeekte proletar som aldri har beriket seg på andres arbeid – ei heller blitt rik av eget arbeid.

    Forståelig at du spør, forresten. Jeg reklamerer som om jeg selv skulle skrevet boken under pseudonym. Slik er det ikke. Tror bare mange vil ha stor nytte av å lese den 🙂

    Svar

  9. Posted by Luringen on mars 26, 2007 at 4:31 PM

    Jeg bare tuller med deg! Luringer har lett for å gjøre det 🙂

    Svar

  10. #9 Luringen

    Luringer tar jeg på største alvor. De kan plutselig en dag bli veldig seriøse. Jeg tullet jo jeg også da. Selvfølgelig er jeg blitt rik på eget arbeid, hvem blir ikke det 😛

    Svar

  11. Posted by Johanne Aimee` Nilsen on januar 15, 2010 at 10:44 AM

    HEI!

    Møtte deg i Tromsø på Fokus kino etter at forelesningen din var over.
    Du skrev mobilnummeret ditt på en hvit serviett.
    Denne servietten klart jeg å miste….
    Lovet å sende melding til deg

    Husker du meg?

    Ung, vakker og fager…Bare tuller!

    Lurer på når du har forelesning neste gang i nordens paris.

    Klem fra meg!

    Svar

    • Heisann!

      Dette så jo svært så spennende ut. Men saken er den at jeg aldri har vært på Fokus kino, ei heller i Tromsø. Jeg har aldri holdt noe foredrag og ikke skrevet mobilnummeret mitt på noen serviett. Dog, jeg har mobiltelefon 🙂 Aner likevel muligheten for at din kommentar her var ment for en annen.

      Klemmen var god den! Takk, og godt nytt år 😉

      Svar

Legg igjen en kommentar