røyker du!

Seriøst? 

En ny rapport fra Verdens helseorganisasjon (WHO) som ble lagt fram tirsdag sier at innen 2015 vil kreft, hjertesykdom og andre lidelser relatert til tobakk drepe 6,4 millioner mennesker årlig, 50% flere enn de som vil dø av HIV/aids. Hvert tiende dødsfall vil i 2015 ha sammenheng med tobakksbruk.

tobakk.jpg

Jeg lurer ærlig talt på om de ikke fokuserer på annet enn tobakk i det nabolaget! Det eneste som mangler er en påstand om at drivhuseffekten ene og alene skyldes røykerne. Jo, jeg er fullstendig klar over at tobakk er usunt og at det skader lunger og hjerte. Men litt edruelighet vil jeg etterlyse. Hvor mange av de det hevdes dør av tobakkrelaterte skader ville levd lengre om det ikke hadde vært for luftforurensning i byer og kreftframkallende tilsetningsstoffer i mat?

Lunge- og hjerteproblemer skyldes en kombinasjon av uheldige påvirkninger, og radongass er ved siden av tobakk en versting relatert til lungekreft. Radongassmålinger er foretatt kun få steder, og man vet faktisk ikke hvor stor rolle gassen har for omfanget av lungekreft. Likevel males det med bred pensel! Troverdigheten og seriøsiteten bak forskningen og tallene som presenteres er høyst tvilsom. Men det er som med forskningen ellers, det er pengebevilgningene som styrer innsatsen og resultatene.

15 responses to this post.

  1. Men alle de andre overlever da eller?

    Svar

  2. #1 Habben

    Ja-a! Vi blir stadig flere mennesker på kloden og levealderen vokser. Tross røyk, HIV, aids, ftalater og bromerte flammehemmere i tekstiler, barneleker og overalt. Klarer ikke vi røykerne å knekke lungene på barna vil matsminkedirektivet og markedskreftenes umoralske bruk av helseskadelige stoffer holde «røykeskadene» oppe. Tror det går bedre nå, likevel (kraftig hostekule her!).

    Tenn en blås Habben 🙂

    Svar

  3. Posted by Luringen on november 29, 2006 at 9:33 PM

    he he..

    litt mer avslappet til slike meldinger etter å selv å ha lagt den blå på hylla 🙂

    Men enig med du: mye kjas over den greia, noe mer enn hva som er rettferdig. Men de mener det godt!

    Svar

  4. #3 Luringen

    Nei, de mener det ikke godt. De er kjørt inn i et politisk sett villet spor for å slippe å fokusere på problemer som er langt alvorligere og mer krevende å ta tak i, siden det handler om vestlige lands fråtsende levesett og overforbruk for å få markedsøkonomien til å fungere enda noen år til.

    Huff, ble visst irritert her nå, men ikke på deg. Takk for svar og sov godt i natt 🙂

    Svar

  5. Jeg har sluttet Phalloides. Nå røyker jeg bare for moro skyld.

    Svar

  6. #5 Habben

    Glad på dine vegne. Husk å si fra til forskerne da så du ikke havner i feil statistikk. De tallene er jaggu meg store nok 🙂

    Svar

  7. Hmmm, ja mulig de svartmaler litt, men at røyking er skadelig er vel hevet over enhver tvil. Røyker selv desverre, men prøver ikke å lure meg selv til å tro annet enn at jeg leker med helsen min.

    Svar

  8. #7 Maria

    Vi røykere har et valg. Vi kan slutte. Vi har fått informasjon nok og vet. Når luftmiljøet i byene ødelegger lungene på små barn før de engang kan snakke, enn si foreta valg (flytte) for å unngå å bli så sterkt eksponert for skadelig luft, må fokus og innsats flyttes. Dette er langt mer ressurskrevende å ta tak i, og etter min mening langt viktigere.

    Takk for svar 🙂

    Svar

  9. Hei! I tillegg så blir vi blinde av å røyke. Jeg leste nylig at mange røykere får en sykdom man blir blind av. Svært mange fler røykere enn ikke-røykere får det. Ifølge artikkeln skremte det mange i England. Hvem vil vel bli blind? Tenk — en pensjonisttilværelse uten internett? Skrekkelig….

    Jeg hoster litt, jeg og…Jeg vet det ikke er bra å røyke. Men jeg vet også at det ikke er sunt å bli foret stappfull med negativ propaganda dag ut og dag inn.

    Vi får vel vente på den nye medisin mot røyking..så vi lettere klarer å slutte..så har legemiddelindustrien fått napp hos enda ei stor gruppe. Først negativ propaganda..så medisiner…vi må jo kjøpe den, når intet annet virker. Vi vil jo ikke bli blinde ihvertfall…etter vi har fått KOLS. For et liv…stump røyken. Host..
    Ha en fin helg.:)

    Svar

  10. #9 Artemisia

    Haha, blind også nå. Er vel en med spasmer som har forsøkt å rulle seg en pinne da og stukket fingeren i øyet. Synes det blir absurd!

    En ting er sikkert, vi slutter alle å røyke – før eller siden.

    Nyt desembernatten 🙂

    Svar

  11. Helt sikkert at vi slutter en dag.:)
    Den sykdommen var nok ikke pga en finger (hehe), den het AMS, eller noe sånt.

    Ha en god natt ! 🙂

    Svar

  12. #11 Artemisia

    AMS, SMS, MMS, PMS,… Vi har mange laster og plager 🙂

    Svar

  13. Hehe..SARS,ADHD,ADSL,ISDN,HIV,AIDS, ja,det er ikke måte på hva kan ha.
    Ha fortsatt god helg! 🙂

    Svar

  14. Posted by Lavina on desember 6, 2006 at 2:38 PM

    Tra, la, la her kommer jeg valsende inn å sier at det går så fint ant å slutte!! Snart 6 uker røykfri, og Artemisia… Du klarer det om du vil!

    Røyk er skadelig, og jeg har sett hva lungekreft gjør med noen du er glad i.. Det er skremmende.. Veldig..

    Svar

  15. #14 Lavina

    Glad på dine vegne. Og på egne vegne. Trives faktisk med røyken. Sykdom og død, vel. Det tar jeg når det kommer. Vurderer det som farligere å kjøre bil, for ikke å snakke om det å fotografere bjørn!

    Takk for svar 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar